5 cech skutecznego managera

We współczesnych firmach managerowie odgrywają kluczowe role. To na ich barakach spoczywa kierowanie zespołem, który ma osiągnąć cele służące rozwojowi firmy. Dobry manager powinien posiadać liczne umiejętności związane z zarządzaniem, kontaktami międzyludzkimi, a także innymi dziedzinami. Poniżej prezentujemy 5 cech skutecznego managera, którymi powinien się legitymować.

Jak zostać skutecznym liderem? – szkolenia dla managerów

Awans do pozycji managera jest bez wątpienia marzeniem wielu osób. Niestety nie każdy będzie mógł ten cel osiągnąć. Do rangi managera zostają podniesione te osoby, które posiadają stosowne dla tego stanowiska cechy. Nie każdy rodzi się ze stosownymi umiejętnościami, jednak każdy ma szanse je wypracować. Jeżeli twoim marzeniem jest objęcie posady managera, musisz już teraz rozpocząć trening, żeby poszerzać konieczne kompetencje. Pomóc w tym mogą przede wszystkim szkolenia dla managerów. Poza tym dobrym pomysłem będzie samodoskonalenie się poprzez różne poradniki, książki, jak też praktykę.

5 cech skutecznego managera

Pewność siebie
Głównym zadaniem managera jest kierowanie grupą ludzi, którzy powinni szanować zarówno jego, jak i jego decyzje. Dlatego lider zespołu musi mieć wykształconą pewność siebie. Tylko wtedy podlegli mu ludzie będą się z nim liczyć. Osoba nieśmiała, mająca kompleksy, raczej nie powinna obejmować stanowisk kierowniczych. Pewność siebie to jedna z kluczowych kompetencji, którą można nabyć podczas szkolenia dla managerów.

Umiejętność planowania
Dobry specjalista zarządzający grupą osób musi dbać nie tylko o aktualne potrzeby i cele, ale również o te przyszłe. Umiejętność strategicznego zaplanowania działań jest bardzo istotna. Jest to kompetencja, która cechuje prawdziwego lidera. Skuteczny manager potrafi porządkować prace, nadawać im odpowiedni kierunek, potrafi również dotrzymywać terminów realizacji zleceń. Umiejętność strategicznego myślenia i planowania to jedna z głównych zalet najwyższej klasy managera.

Umiejętności miękkie
Umiejętność komunikowania się z ludźmi jest bardzo ważna dla managera. Dobrej klasy specjalista zdaje sobie sprawę z faktu, że musi potrafić porozumieć się zarówno ze swoim zespołem, ze swoimi przełożonymi, jak też z klientami. Dobry manager powinien cechować się umiejętnością odpowiedniego przekazywania informacji. Ponadto musi umieć słuchać innych. Powinien zdawać sobie sprawę z faktu, że ludzie mogą być różni, przez co trzeba dostosowywać sposób porozumiewania się z danym człowiekiem w sposób indywidualny. Poprzez swoje kompetencje miękkie przywódca dba o miłą atmosferę w zespole

Umiejętność zarządzenie czasem
Dobrej klasy manager musi potrafić zarządzać czasem swoim, jak też pracowników. Lider grupy powinien zaplanować poszczególne etapy zadań do wykonania, każdemu przypisać odpowiednią rolę, żeby osiągnąć zamierzony cel w terminie.

Umiejętność kontrolowania
Każdy manager musi śledzić postępy prac grupy nad danym projektem. Musi być niezłym obserwatorem, który w sposób bezpieczny dla komfortu pracowników, oceni postępy w pracy. Kontrola taka powinna mieć raczej za zadanie sprawdzanie postępu prac niż sprawdzenie nieudolności pracowników.

Podsumowanie

Każda osoba, która w przyszłości myśli o objęciu kierowniczego stanowiska powinna jak najszybciej zacząć uczyć się umiejętności, które są niezbędne w pracy managera. Dobrym pomysłem będzie wybór szkolenia dla managerów, na którym można nauczyć się jak być dobrym managerem. Pamiętajmy jednak, że poza szkoleniem trzeba włożyć w naukę wiele wysiłku i czasu, żeby stać się naprawdę dobrym liderem.